7 września 2020
Czym jest UX?
UX to skrót od angielskiego określenia „User Experience”, czyli doświadczenia użytkownika. Odnosi się do wrażeń, jakich użytkownik internetu doświadcza podczas przeglądania strony internetowej / sklepu internetowego. Ma on za zadanie stworzyć produkt z którego korzystanie będzie maksymalnie proste i przejrzyste. UX to projektowanie doświadczeń użytkownika polegające na zbadaniu obecnych oraz potencjalnych użytkowników a następnie znalezieniu problemów jakie posiadają lub mogą posiadać podczas używania strony internetowej / sklepu internetowego. Celem jest tutaj wdrożenie rozwiązań które umożliwią jak najprzyjemniejsze użytkowanie strony internetowej / sklepu internetowego.
Aby użytkowanie stron / sklepów było proste i przyjemne, tworzy się ich makiety użytkowe które już na wczesnym etapie projektowania pozwalają na przetestowania odczuć jakie posiadamy podczas korzystania ze strony internetowej / sklepu internetowego. Wszystkie zawiłości, negatywne spostrzeżenia czy trudności które napotkaliśmy, możemy zmienić już na tym etapie dzięki czemu podczas projektowania graficznego skupimy się już w pełni na nim wiedząc że nasz produkt jest intuicyjny dla użytkownika.
Dlaczego to takie ważne?
Przemyślany i łatwy w użytkowaniu sklep internetowy bądź strona internetowa jest pomocne dla użytkownika który ją odwiedza, zadowolenie z użytkowania zachęca do powrotu. Gdy użytkownik nie ma problemów związanych z funkcjonowaniem strony / sklepu, chętniej wraca co z pewnością pomaga w generowaniu większych zysków. W przypadku stron internetowych szybkie odszukanie oferty czy niezbędnych danych dla użytkownika jest kluczowe, nikomu nie chce się przeklikać strony bo dane są gdzieś ukryte w zawiły sposób, chcemy w łatwy sposób dostać to czego szukamy aby przejść dalej.
Najważniejsze w UX strony / sklepu
- Nie utrudniaj: sklep czy strony mają swoje zasady do których użytkownicy przywykli. Logo na pasku menu przeważnie znajduje się z lewej strony a menu z prawej, nie ma sensu zmieniać czegoś co się sprawdza. Latami użytkowania z internetu przywykliśmy do takiego układu, więc odradzam kombinowania w tej kwestii.
- Czytelność: wszystkie najważniejsze rozbudowane informacje powinny mieć swoje podstrony, takie jak: oferta, kontakt, cennik. Treści powinny być w dostępny dla użytkownika sposób podzielone na kategorie tak aby mógł w łatwy sposób odnaleźć to czego szuka. Możliwość filtrowania, wyszukiwania oraz sortowania produktów w sklepach internetowych powinna być nieodłącznym elementem sklepu.
- Szybkość działania: powitanie użytkownika animacją swojego logotypu może się spodobać za pierwszym razem, jednak w przypadku kolejnych wejść jedynie irytuje i wydłuża dostęp do poszukiwanej informacji. Zaś duża ilość dodatkowych etapów podczas zamawiania produktu zwiększa ryzyko na rezygnację z zakupu przez użytkownika. Trzeba również pamiętać, że nikt obecnie nie ma czasu na długie ładowanie i wolne działanie strony.
UX to duża dziedzina
Przedstawione powyżej informację to kropla w morzu całej dziedziny UX, pokazałem kilka przykładów dotyczących stron internetowych / sklepów internetowych a jeszcze więcej pracy UX-owej dzieje się podczas projektowania aplikacji mobilnych / webowych czy paneli obsługi. Jest to prężnie rozwijająca się dziedzina designu która ma dużo do powiedzenia i wiele obszarów na które jest skierowana, warto ją śledzić choćby z ciekawości bo daje nowe spojrzenie na rzeczy które znamy już od dawna.