10 listopada 2020
Wybierz dla siebie rodzaj strony internetowej.
Rodzaje stron internetowych dostosowywane są pod konkretne grupy klientów, wszystko to po to, aby szybciej dobrać rodzaj strony internetowej do klienta.
Strona internetowa czy strona www to tak naprawdę dokument HTML, który może zawierać treści, filmy, grafiki, hiperłącza do innych stron internetowych bądź też plików, udostępniony w sieci przez serwer WWW. Zatem stroną internetową czy też dokumentem, o którym mowa jest właśnie to, co w tej chwili czytasz, na co patrzysz. Zdarza się, że do tworzenia stron WWW używane są systemy CMS, np.: WordPress, Drupal czy Joomla.
Rodzaje stron internetowych
Każda strona internetowa jest wyjątkowa na swój sposób, różnią się one nie tylko wyglądem, ale też zastosowaniem czy wielkością. Spośród stron internetowych można wyróżnić takie rodzaje jak:
1. One-Page
2. Strona firmowa
3. Sklep internetowy
4. Blog
5. Serwisy
6. Wortale
7. Portale
One-Page
Strona One-Page to rodzaj strony internetowej, która nie posiada podstron. Wszystko, co ma do zaprezentowania światu, czyli informacje, grafiki, cały design znajduje się na jednej przyjaznej oraz łatwej w obsłudze stronie.
Strony One-Page pojawiły się z uwagi na urządzenia mobilne, gdzie przełączanie podstron czy przechodzenie do kolejnych kategorii na stronie bywało męczące. W przypadku strony One-Page wszystkie segmenty znajdują się jeden pod drugim, dlatego wystarczy przesunąć palcem w dół, przescrollować bądź wybrać sekcję z menu, aby przejść do wybranej pozycji. Obecnie wszystkie tworzone strony są responsywne, prościej mówiąc, dostosowują się do rozdzielczości ekranu, dzięki czemu nie sprawiają problemów z obsługą na urządzeniach mobilnych.
Strona internetowa typu One-Page polecana jest firmom, które po prostu chcą mieć stronę internetową, gdzie będą zamieszczać tylko najważniejsze dane, informacje. Dzięki skondensowanej formie przekazywania informacji, do użytkowników docierają wszystkie najważniejsze treści. One-Page to rodzaj strony, cieszący się największym zainteresowanie wśród firm, które chcą pokazać swoją ofertę, a przede wszystkim umożliwić kontakt ze sobą wszystkim potencjalnym klientom.
Zaletą strony One-Page jest również to, że da się ją w każdej chwili rozbudować o dodatkową podstronę, jeśli oczywiście zajdzie taka potrzeba.
Strona firmowa
Strona firmowa to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych rodzajów stron internetowych. W obecnych czasach niemal każda firma posiada własną stronę internetową. Strona firmowa ma za zadanie przede wszystkim zaprezentować firmę i jej ofertę. Posiada ona podstrony, na których znajdują się z reguły bardziej szczegółowe informacje o produkcie czy usłudze.
Stronę firmową zakładają firmy, które chcą rozwinąć swoją działalność w internecie, zaprezentować swoje produkty bądź usługi. W skład strony firmowej wchodzi strona główna, na której znajdziemy z pewnością logo firmy, menu i informacje ogólne. Kolejną pozycją, która wchodzi w skład strony firmowej, są podstrony, jest ich tyle, ile dana firma potrzebuje, aby przejrzyście i szczegółowo opisać swoje produkty bądź usługi, zamieścić zdjęcia, grafiki, wykresy, a nawet video. Prawda jest taka, że na stronie internetowej możemy zamieścić wszystko, co zechcemy, to doskonała reklama dla firmy gdzie możemy w każdej chwili uaktualnić informację, zmienić ofertę czy dane kontaktowe nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów.
Istnieją dwa rodzaje takich stron firmowych: strona korporacyjna, która zawiera głównie informacje o firmie, jej historie, formę działalności, wartości, jakie są ważne dla firmy, na stronie korporacyjnej skupiamy się, aby pokazać markę w jak najlepszym świetle. Kolejną z nich jest strona produktowa, ta z kolei ma na celu zaprezentowanie produktu czy usługi. Strona produktowa zawiera zdjęcia, opis produktu, cenę a także recenzje, które pomagają w sprzedaży.
Klasyczna strona firmowa to po prostu strona główna i kilka podstron, ale jeśli firma ma szeroką ofertę to i strona zamienia się w rozbudowaną stronę internetową, ponieważ będzie zawierać dużą ilość podstron. Wszystko zależy od potrzeb firmy.
Sklep internetowy
Co to jest sklep internetowy to chyba wiedzą wszyscy, ale jak to wygląda od praktycznej strony, kiedy sami chcemy założyć sklep internetowy? W tym momencie zaczynamy pogłębiać swoją wiedzę. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego i jakie są koszty jego utrzymania, dowiesz się, wchodząc na strony internetowe Bełchatów. Tam znajdziesz wiele informacji, możesz również zadać interesujące Cię pytanie bądź poprosić o darmową wycenę.
Wracając do istoty sklepu internetowego, jest to nic innego jak rodzaj strony internetowej, umożliwiający rozwój o sprzedaż produktów, bądź usług przez internet. Klasyczne strony internetowe można oczywiście rozwinąć o dodatkowe funkcje kupna/sprzedaży, jest to bardzo wygodna opcja, kiedy firma chcę rozwinąć się o sprzedaż w internecie, a posiada już nowoczesną stronę internetową. Podczas gdy dopiero otworzyliśmy sklep i chcemy prosperować również w sieci to logiczne, że zakładamy sklep internetowy od podstaw.
Pierwszą najważniejszą rzeczą, jaką musimy zrobić to wybranie odpowiedniej firmy do zaprojektowania sklepu. Kolejnym krokiem będzie dobranie wizualnej części sklepu, najczęściej dopasowywane są do wyglądu firmy alby zachować spójność, jednak pamiętaj, to Ty wiesz najlepiej, co jest potrzebne Twojej firmie. Częścią techniczną, czyli projektowaniem i wdrażaniem, zajmuje się już firma tworząca stronę internetową. Funkcjonalności i obsługa to bardzo istotna sprawa, sklep internetowy to wizytówka firmy zatem wszystko powinno być profesjonalnie wykonane.
WooCommerce to narzędzie, które warto poznać, jeżeli chcesz prowadzić bezproblemowo taki rodzaj strony internetowej jak sklep internetowy. Popularności sklepów internetowych opartych o WooCommerce spowodowana jest łatwością sprzedaży produktów, administracji sklepem, a także możliwością modyfikacji i rozwoju.
Blog
Następnym rodzajem strony internetowej jest Blog, może być on osobną stroną internetową, o której będzie tu mowa, ale może być też podstroną. Firmy bardzo często posiłkują się blogami, aby przekazać swoją wiedzę użytkownikom, tym samym zwiększyć ruch w sklepie dzięki pozycjonowaniu. Wracając do bloga, w początkowym czasie jego tworzenia, można było porównywać go do formy internetowego pamiętnika. Na przestrzeni lat służył jako przekaźnik do publikacji różnego rodzaju treści, takich jak artykuły, opowiadania, przemyślenia i wiele innych. Z reguły blogi prowadzone są przez osoby prywatne bądź influencerów i przyjmują one dość prostą formę, mają postać postów.
Blog umożliwia pisanie różnego rodzaju porad, informacji, przepisów itp. na każdy temat. Na blogu dzielimy się wiedzą, którą posiadamy. Myślę, że dość istotną informacją jest fakt, iż dzięki takiej witrynie jak blog można też zarabiać. Jeśli już mowa o zarobkach to należałoby sprzedawać jakieś produkty na blogu bądź pisać sponsorowane artykuły, aby uzyskać dochód.
Blogi kiedyś cieszyły się ogromną popularnością, obecnie przechodzą jednak widoczną przemianę. Nie oznacza to jednak, że pisanie blogów zanika, zostały one po prostu częściowo wyparte przez media społecznościowe. Za to blogi firmowe cieszą się coraz to większym zainteresowaniem, dostarczają one merytoryczne informacje na tematy związane z ofertą firmy. Blog to obecnie nieocenione narzędzie pozwalające tworzyć wizerunek marki, jak i pracowników jako ekspertów. Pomaga przyciągnąć nowych klientów i wspiera pozycjonowanie w Google. Blogi jak już wcześniej wspomniałem, często też zamiast być osobną stroną, stają się jednym z elementów strony firmowej.
W sieci oczywiście nadal działa wielu blogerów, którzy skupiają wokół siebie duże społeczności fanów. Mowa tutaj o blogerach tematycznych typu podróżniczych czy modowych, współpracują oni ze znanymi markami, a działalność na blogu łączą z działalnością w innych mediach społecznościowych.
Serwisy
Co to jest serwis internetowy? To kolejny rodzaj strony internetowej, bardzo się on różni od strony firmowej czy wizytówki. Serwis może być rozumiany jako rozbudowana baza wiedzy o firmie, która zawiera artykuły, aktualne wiadomości czy poradniki, które są poszukiwane przez użytkowników sieci. Serwis może być także rozumiany jako grupa stron internetowych, które zostały powiązane ze sobą, aby zwiększyć ich funkcjonalność. Z reguły serwisy internetowe wyposażone są w system CMS, który pozwala w każdej chwili dokonać niezbędnych zmian czy aktualności. Więcej o CMS, dowiesz się, wchodząc na stronę, co to jest CMS?
Serwisy to rodzaj stron internetowych gdzie możliwe jest zamieszczanie banerów reklamowych, nie tylko własnych bananów, ale i też firm, które są w jakiś sposób powiązane z naszą działalnością.
Serwisy internetowe w odróżnieniu od klasycznych stron często umieszczają treści interaktywne, takimi treściami może być opcja rejestracji konta i logowania.
Cechy, które charakteryzują serwis to między innymi:
-posługiwanie się własną domeną, zgodną z nazwą lub profilem firmy;
-bogata oferta merytoryczna strony;
-dynamiczna, często aktualizowana i uzupełniana treść;
-możliwość sprzedaży powierzchni reklamowej;
-informacje są zamieszczone na kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu podstronach internetowych;
-stosowanie elementów promocji uzupełniającej, mogą to być konkursy, ankiety, fora dyskusyjne, wyszukiwarki czy badania.
Wortale
Jak widać, rodzaje stron internetowych to rozległy temat, kolejnym bardzo ciekawym rodzajem jest wortal, dysponuje on własną domeną. To bardzo często spotykany w sieci rodzaj strony internetowej. Nazywany jest również portalem wertykalnym, stąd też pochodzi nazwa wortal. Wortal to strona internetowa, która poświęcona jest jednej dziedzinie. Chodzi tutaj o skupieniu się na jednej tematyce, np.: fotografia, muzyka, wychowanie dzieci, psychologia, serial, książka, kino czy wędkarstwo.
Budując witrynę typu wortal, skupiamy ludzi, którzy interesują się konkretną dziedziną. Mamy tutaj do czynienia ze sprecyzowaną grupą docelowych odbiorców. Dlatego należy zadbać o wysoką jakość treści, multimediów itp., aby zainteresować użytkowników i zachęcić do zostania, a następnie powrotu na stronę internetową.
Treści należy dodawać regularnie, aby dbać o dynamiczny przepływ. Stanowią one szeroką bazę informacji na konkretny temat, są to np.: artykuły, konferencje, katalogi firmowe, publikacje, a także inne materiały poświęcone wybranemu zagadnieniu.
Wortal może być poświęcony wybranej tematyce, na przykład rzeźbieniu czy programowaniu, jak i również określonej grupie zawodowej czy społecznej: inżynierom bądź studentom. Interaktywność, która umożliwia wymianę doświadczeń, pomiędzy osobami z określonej grupy tematycznej, ma duże znaczenie.
Mając na uwadze możliwość otrzymywania konkretnych informacji w dowolnym stopniu szczegółowości, użytkownicy internetu dużo chętniej korzystają z zasobów wortali aniżeli portali.
Szczególną popularnością cieszą się wortale marketingowe, finansowe, a także ekonomiczne. Wortale to strona internetowa, gdzie popularne jest również zamieszczanie reklam firmy w postaci baneru reklamowego. Niektóre dość duże wortale tworzą również alianse strategiczne za pomocą wprowadzenia systemów współpracy pomiędzy partnerami handlowymi. Jedną z najważniejszych cech tego rodzaju stron internetowych zaraz po dostarczaniu informacji jest oferowanie usług w sektorze business-to-business.
Portale
Kolejnym rodzajem stron internetowych są portale internetowe, ten rodzaj strony ma bardzo rozbudowany charakter, często nazywany jest portalem horyzontalnym. Portal internetowy tworzy tzw. „bramę wejściową” do rozległych zasobów sieci internetowej, swoim zakresem obejmuje wiele dziedzin życia.
Portal to rodzaj strony internetowej, którego podstawową funkcją jest dostarczanie informacji. Stronę internetową zwaną portalem można określić mianem bazy danych, ponieważ posiada pokaźną platformę zróżnicowanych serwisów informacyjnych takich jak aktualne wiadomości, informacje: biznesowe, sportowe, finansowe, serwis walutowy i pogodowy, różnotematyczne artykuły i publikacje, katalogi branżowe, wiedza encyklopedyczna, przewodnik po podatkach, harmonogram targów i konferencji. Portale oferują różnorodne dodatkowe funkcje, mogą to być fora dyskusyjne, czaty, katalogi stron czy nawet możliwość założenia poczty. Strona zatem musi być przygotowana do udźwignięcia dużego ruchu oraz ogromnej ilości treści i multimediów. Najpopularniejsze portale w Polsce to Onet, WP lub Interia. W odróżnieniu od wortali, portale nie mają sprecyzowanej tematyki, dlatego można tu znaleźć wiele zróżnicowanych, lecz mniej szczegółowych informacji.
Pomiędzy portalem a użytkownikiem zachodzi do obustronnej korzyści, zakładając choćby konto e-mail na portalu, użytkownik jest zobligowany zostawić swoje dane personalne, a także wyrazić zgodę na otrzymywanie przekazów reklamowych. To wszystko ma wpływ na portfel świadczonych usług reklamowych, co z czasem przekłada się wyniki finansowe firmy. Użytkownicy otrzymują z kolei darmowe i przydatne im narzędzia. Portale mają bardzo wysoką wartość marketingową, z szerokiej gamy informacji oraz pokaźnej palety narzędzi reklamowych. Witryny portali bardzo często ustawiane są przez użytkowników jako strony startowe w przeglądarce.
Podsumowanie
Rodzaje stron internetowych zaczynają nas tak naprawdę interesować, dopiero kiedy potrzebujemy strony internetowej. Decydując się na własną stronę internetową, chcemy wiedzieć na ich temat jak najwięcej. Znając rodzaje stron internetowych, ułatwiamy sobie zadanie a przede wszystkim programiście, ponieważ już sama rozmowa jest łatwiejsza, kiedy wiemy, jakie mamy opcje i możemy bez problemu się określić, czego potrzebujemy.
Wiedza to największe bogactwo, jakie możemy posiąść, jednak zakładając stronę internetową, nie musimy od razu studiować kodowania. Wchodząc na strony internetowe, można uzyskać wszelkich informacji wprost ze źródła. Wycena jest darmowa, dzięki czemu możemy zorientować się w kosztach. Powyższy artykuł to idealna porcja informacji dla wszystkich zainteresowanych stroną internetową, dowiadujemy się, jak może wyglądać strona internetowa i jaka wersja byłaby najbardziej odpowiednia dla naszej firmy.
To Ty wiesz najlepiej, czego potrzebuje Twoja firma.